יום שני, 9 במאי 2011

שאלות ותשובות - דיאטה לאחר לידה

אחד הנושאים המטרידים ביותר נשים בהריון הוא העלייה במשקלן בעת ההיריון, כשבדרך כלל השאלה היא לא האם היא מספיקה אלא האם היא לא מוגזמת. בגלל שבהריון הרעב בדרך כלל גדל, כי הגוף צריך הרבה יותר דלק עקב השינויים הקיצוניים שהוא עובר, אז אוכלים יותר. בנוסף ברוב ההריונות מתעוררים כל מיני חשקים למיני מזון מוזרים, לרוב למזונות עם ערך קלורי גבוה כמו שוקולד, עוגות ועוד. מאמר זה בא לתת מגוון טיפים, המלצות, שאלות ותשובות בנושאים הקשורים למאכלים אחרי הלידה. בגלל השינויים הפיזיים, הצורך של הגוף והשינויים בחשקים, קשה להתמיד ולשמור על מה שאוכלים. מה גם שזה בטח לא הזמן לדיאטות. הגוף של האם צריך גם להזין את התינוק ולדאוג לכל צרכיו וגם להכין את עצמו ללידה, חוויה לא קלה בכלל מהבחינה הפיזית. לכן מרבית הנשים עולות במשקל קצת יותר ממה שהיו רוצות וקצת יותר ממה שמומלץ ע"י הרופאים. בדרך כלל הן בונות בעיקר על דיאטה לאחר הלידה שתחזיר אותן למצבן הקודם או לפחות למצב דומה לו.
אבל, למרות שרוב הנשים שעלו במשקל רואות את עצמן כמתחילות דיאטה לאחר הלידה באופן מיידי, יש לזכור שאחרי הלידה יש הרבה גורמים שמפריעים לאם להתמקד דווקא במשקלה. קודם כל יש חולשה פיזית לאחר המאמץ של הלידה, איבוד הדם והאנמיה שמלווה בדרך כלל את ההיריון ומחמירה לאחר הלידה. כלומר, קשה לאם הטרייה להתמקד בדיאטה כשהיא צריכה לדאוג לתינוק החדש 24 שעות ביממה, כשהיא אינה ישנה כראוי וכשגופה התשוש דורש ממנה עכשיו לתת לו יותר משאבים ולאו דווקא לגרוע ממנו מזון. מה גם שאת מרבית השבועות הראשונים מעבירה האם הטרייה בביתה עם התינוק, כך שגם אם חשבה לפני כן שזה קריטי לה לחזור למשקלה ולהתחיל בדיאטה לאחר לידה תכף ומיד, הרי שעכשיו, לאחר הלידה, זה כבר לא יהיה בראש סדר העדיפויות שלה. גם ככה בלתי אפשרי היה לרדת במשקל בימים הראשונים ובברית/ה אף אחד לא ציפה ממנה להיות חטובה במיוחד, אז מה הלחץ עכשיו? כלומר,  גם אם בונים הרבה על הדיאטה הזאת, צריך לקחת בחשבון שגם גורמים פיזיים וגם גורמים נפשיים כנראה ידחו קצת את קיומה. אבל הכי חשוב לזכור שזה בסדר גמור. חשוב שתהיי סלחנית כלפי עצמך ושתזכרי שגם גופך וגם נפשך עברו חוויה לא קלה ושיותר חשוב עכשיו להשתקם.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי כן לחזור לעצמך בשלב מסוים וכדי להרגיש טוב עם עצמך לטווח הארוך? ראשית, ידוע שאחד הגורמים שתורמים לדיאטה לאחר הלידה הוא הנקה. תוכלי לקרוא סיפורים וטיפים להנקה בריאה באתר סקרנל, בחלק שמדבר על הריונות. נמצא שלנשים מניקות קל יותר לרדת במשקל לאחר הלידה. בנוסף, אם את כן מחליטה לעשות דיאטה לאחר הלידה באופן מסודר, חשוב שתקפידי לכלול בתוכה את כל מה שגופך צריך עכשיו ולא תמנעי ממנו דבר. אל תשכחי שאם את מניקה תינוקך זקוק לכל המרכיבים הללו בחלב שלו, וגם אם את לא מניקה, אז את זו שזקוקה להם כדי לשקם את גופך ולהיות מסוגלת להתגבר על הרבה לילות נטולי שינה.